فناوری اطلاعات

مطالب به روز فناوری اطلاعات

فناوری اطلاعات

مطالب به روز فناوری اطلاعات

نصب همزمان XAMPP و IIS

یکی از سوالات همیشگی برنامه نویسان وب در مورد نصب همزمان IIS(سرویس دهنده وب مایکروسافت) و APACHE است. اگر شما هم از آن دسته برنامه نویسان و طراحان وب هستید که دوست دارید برنامه نویسی به زبان php یا زبان های دیگر مثل ASP.net را به صورت همزمان تجربه کنید این مطلب احتمالا به کارتان می آید. قبلا در مورد روش نصب XAMPP برای برنامه نویسی به زبان php مطلبی در وب فوکاس داشتیم. در این راهنما با نحوه انجام تنظیمات APACHE یا IIS برای استفاده همزمان از این دو سرویس دهنده وب آشنا خواهید شد. ادامه مطلب خوانده شود.

سرویس دهنده های وب معمولا به صورت پیش فرض از پورت 80 برای گوش دادن به درخواست های صفحات وب استفاده می کنند. وقتی نیاز به استفاده همزمان از دو سرویس وب است مجبوریم یکی از آن دو را طوری تنظیم کنیم که به پورت دیگری به غیر از پورت 80 گوش کند. مثلا اگر عموما به زبان ASP.net برنامه می نویسید می توانید APACHE را طوری تنظیم کنید که از پورت 8080 برای پاسخ به درخواست ها استفاده کند.



روش اول تغییر پورت APACHE به 8080 (یا هر پورت آزاد دیگر):

برای تغییر پورت سرویس دهنده APACHE با فرض اینکه از XAMPP استفاده می کنید باید شماره پورت در نقطه از فایل httpd.conf تغییر کند. فایل httpd.conf یک فایل متنی حاوی بعضی تنظیمات پیکربندی APACHE است. اگر xampp را در درایو C کامپیوتر خود نصب کرده باشید ، بنابراین فایل httpd.conf در مسیر c:\xampp\apache\conf قرار دارد. بعد از پیدا کردن این فایل حتما یک کپی از آن البته به یک نام دیگر مثلا httpd.conf.bak برای خود نگه دارید که درصوتیکه مشکلی ایجاد شد دوباره بتوانید آن را جایگزین نمایید. حال فایل اصلی و نه فایل کپی شده را با یک ویرایشگر متن مثل Notepad++ باز کنید. به دنبال دستور Listen  بگردید و شماره پورت را به 8080 تغییر دهید:



#
# Listen: Allows you to bind Apache to specific IP addresses and/or
# ports, instead of the default. See also the <VirtualHost>
# directive.
#
# Change this to Listen on specific IP addresses as shown below to
# prevent Apache from glomming onto all bound IP addresses (0.0.0.0)
#
#Listen 12.34.56.78:80
Listen 8080

سپس خطی که دستور ServerName را بیابید و اینجا نیز شماره پورت جدید را وارد نمایید:



#
# ServerName gives the name and port that the server uses to identify itself.
# This can often be determined automatically, but we recommend you specify
# it explicitly to prevent problems during startup.
#
# If your host doesn't have a registered DNS name, enter its IP address here.
#
ServerName localhost:8080

سپس XAMPP Control Panel را باز کنید و یک بار APACHE را STOP و دوباره START کنید تا تغییرات جدید اعمال شود. از این پس برای مشاهده صفحات از طریق APACHE باید آدرس localhost:8080 را وارد کنید و با پیروی از آن آدرس phpmyadmin نیز به localhost:8080/phpmyadmin تغییر پیدا می کند. صفحات روی سرویس دهنده وب IIS نیز از آدرس localhost بدون شماره پورت قابل دسترسی اند. فقط یک نکته مهم را دقت کنید که اگر TOMCAT را نیز نصب کرده اید به جای پورت 8080 از پورت دیگری استفاده کنید.



روش دوم تغییر پورت IIS:

در روش دوم به جای تغییر پورت APACHE به سراغ IIS می رویم. برای انجام تغییرات IIS در ویندوز 7 باید وارد کنترل پنل شوید و مسیر زیر را دنبال کنید:


Control Panel>  System and Security> Administrative Tools> Internet Information Services


حال در سمت چپ پنجره باز شده مطابق شکل روی گزینه Default Web Site راست کلیک کنید و گزینه Edit Bindings را انتخاب نمایید. در پنجره Site Bindings روی دریف http کلیک کنید و دکمه Edit را بزنید:



نصب همزمان iis و xampp

در پنجره جدید IP Address را به All Unassigned تغییر دهید و شماره پورت دلخواه مثلا 8080 یا 85 را وارد نمایید و روی دکمه OK کلیک کنید. حال باید یک بار سرور را ریستارت کنید تا تغییرات اعمال شود.



تغییر پورت IIS



تنظیم Microsoft Expression Web با پورت جدید:

اگر از MS Expression Web برای توسعه سایت ها استفاده می کنید هر وقت که پیش نمایش سایت خود را بخواهید ببینید Expression Web سعی می کند تا همچنان از پورت 80 برای نمایش اطلاعات استفاده نماید برای رفع این مشکل سایت خود را در Expression Web باز کنید و سپس روی منوی site در بالای نرم افزار کلیک کنید و گزینه Site Settings را انتخاب نمایید. در تب preview گزینه Preview using custom url for this website را انتخاب نمایید و آدرس درست را همراه با شماره پورت وارد نمایید.


تغییر پورت در Expression Web


منبع: greenevillage.net

نظرات 1 + ارسال نظر
sonay شنبه 18 دی 1395 ساعت 00:40

با تشکر از مطلبتون . بسیار مفید بود

خواهش می کنم.

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.